Blogkeen

Sandras Värld Frossle.com Djur & husdjur bloggar

25 januari 2013

Kloka ord by Kyra!

Har suttit och kollat flera gånger på en riktigt bra träningsfilm med Kyra Kyrklund, "Form och samling" heter den och är typ från 90-talet tror jag. Hon sa något som jag faktiskt aldrig har tänkt på.


"När vi rider ska vi få hästarna att känna sig vackra, precis som när dem visar upp sig i hagen. Det är enda sättet att få en pampig men samtidigt avslappnad häst som tycker om arbetet. Vissa ryttare försöker fixera hästens huvud med hjälp av muskelstyrka, detta resulterar bara i att hästen blir motvillig och spänd"



HELT RÄTT! Det är ju faktiskt så! Frågan är hur man ska få hästen att känna sig sådär vacker som den gör tillsammans med sina hästkompisar i hagen? Kyra svarade inte riktigt ordentligt på det, bara att man var tvungen att flytta tyngdpunkten bakåt genom samling. Om jag ska svara sådär bara på känsla och utan några efterforskningar så tror jag att det handlar om att hålla hästen glad. Uppmuntra den mycket så att den känner sig duktig, blanda roligt arbete med "tråkigt" arbete (t.ex. rida ut, där kan man träna mycket dressyr samtidigt som man kan låta hästen busa lite). Då tror i alla fall jag att det är lättare att få en pampig och glad häst.
Jag har inte någon riktig favorit inom dressyren, särskilt inte nutidens dressyrryttare. Däremot tycker jag att Kyra har otroligt mycket man kan lära sig av, sunda åsikter som helt klart är värda att lyssna på!

Citat av Kyra,
  Jag anser att det är fel om man brukar mer kraft på att bromsa hästen med tygeln, än man använder för att driva den framåt.

När jag sätter mig upp på en främmande häst är mitt mål inte detsamma som många andras: att till varje pris så snabbt som möjligt få hästen att gå på tygeln. För att du som ryttare ska få din häst att bli riktigt eftergiven måste du själv först kunna ge efter på tygeln. Genom att själv ge efter på tygeln lär jag hästen att den inte konstant ska ha ett fast och starkt stöd av handen.

Det allra viktigaste för mig är att hästen väntar på mig, att den har ett sådant förtroende för mig och sin egen balans att vi når fram till den punkt då jag driver hästen framåt i stället för att bromsa den eller med stark hand ”hålla” den på tygeln.


Fått låna denna boken av Hanna. Redan börjat läsa lite och det är en väldigt intressant bok :)

Har ni någon favoritdressyrryttare?








1 kommentar:

  1. Bra skrivet :-) håller helt med, hästen behöver känna glädje för att kunna prestera och visa upp sig. Det är synd att många missar det :-/
    Till din fråga om favorit dressyrryttare så har jag faktiskt ingen helt ärligt, tycker att många har vettiga saker att säga men ingen av dom lever upp till det och för mig blir det bara tomma ord då :-/
    Istället har jag Christofer Dahlgren som en förebild i min träning då han är ett med hästen i både ridning och markarbete, han blir ett med hästen.
    Med den träningen har jag byggt upp en häst som älskar arbetet och söker mer av mig som ryttare hela tiden. Mycket rundare och finare muskler har kommit på köpet då hästen får jobba med hela kroppen och inte bara vara mellan skänkel och hand.
    Även om inte detta är den "riktiga" dressyren har jag både tävlat hopp, dressyr och terräng med bättre resultat än när jag endast tränade den engelska ridläran.

    Oj lång kommentar men kul när man hittar intressanta inlägg ;-)
    Mycket trevlig blogg :-)

    SvaraRadera