Blogkeen

Sandras Värld Frossle.com Djur & husdjur bloggar

22 mars 2013

Det visste ni inte..

... att det visst är bra att hålla på med hästar och fixa i stallet, för man använder sin kropp väldigt mycket och på olika sätt. Dessutom förbrukar man en hel del energi och kalorier, kolla bara på denna listan :)

En person som väger 58-60 kg förbränner…
Mockning:
354 kalorier/timma
Lätt ridning (lätt träning) i genomsnitt: 236 kalorier/timma
Skritta: 148 kalorier/timma
Trava: 384 kalorier/timma
Galoppera: 472 kalorier/timma
Rykta: 354 kalorier/timma
Packa hö i påsar/väga stråfoder: 472 kalorier/timma
Sopning: 325 kalorier/timma
Sätta upp staket: 354 kalorier/timma
Jaga häst (jogga) på rymmen: 354 kalorier/timma
Promenera med hästen i skogsterräng: 237 kalorier/timma
Promenad med ca 5 kg vikter (t ex bära runt på utrustning på tävlingsplats): 207 kalorier/timma

Gjorde för skoj skull en lite ungefärlig uträkning på min dag i stallet. Var dock väldigt lite stall göra idag och bara en lättare uteritt. Så ska testa denna uträkningen en annan dag då jag mockat i ca 1 timma, ridit ett hårdare träningspass på ca 1 timma osv. :)

15 min mockning = 88 kalorier
30 min skritt = 74 kalorier
5 min galopp/trav = 32 kalorier
10 min rykta = 59 kalorier
5 min packa hö i påsar = 78 kalorier
5 min sopa = 54 kalorier
Totalt: 385 kalorier

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar