Blogkeen

Sandras Värld Frossle.com Djur & husdjur bloggar

9 mars 2013

Blogg motivation

Hej på er :)
Sista dagarna har rullat på effektivt tempo och bloggandet har tyvärr fått hamna lite åt sidan. Har dessutom inte riktigt haft någon super motivation till att skriva.
Men nu får de bli ändring tycker jag, eller vad säger ni? :)

I veckan har de blivit mycket häst och träning.
Ridit Tingeling med Hanna två dagar och det är så otroligt kul verkligen :) Lär mig nya saker hela tiden och lär känna henne mer och mer. Hon är en väldigt kul häst att rida, väldigt lik sin mamma Palita i beteende och hur hon reagerar på saker osv. Redan andra gången jag red henne galopperade vi och det gick toppen bra :)
Palita har så smått börjat komma igång efter hältan och de har blivit Lisabeth som ridit henne, då jag haft Tingeling och Lopez att rida.
I tisdags red jag Lisabeths kusin jennifers häst Grållan, som står hos Anki Tifelt. En väldigt trevlig häst, men så mycket överskotts energi som behövde få komma ut!! Dom rider i stort sätt aldrig ut henne, hon går enbart i ridhuset och är ute i små grus hagar typ 4 timmar om dagen, sen står hon i box. Inte konstigt att hästen blir nervig, stressad och svår att hantera emellanåt, när hon hon galet mycket energi som aldrig får komma ut..
Så vi började med att rida ut en sväng, hon fick trava en bra bit och den glädjen hon visa var enorm. Hon taktade hela vägen tillbaka till stallet och var super nöjd över att ha fått komma ut en sväng :)
Sen fick jag känna mer på henne i ridhuset och hon var mycket trevlig att rida!
Tyvärr så ska inte Lisabeth rida henne mera, vilket gör att då kommer inte jag heller göra de. För skulle gärna kunna hjälpa Jennifer 1-2 dagar i veckan och rida ut henne, för de skulle hon verkligen behöva!
Så glad att hästarna hos Hanna har det så bra. Dom får vara ute hela dagarna. Dom kommer ut runt 8-10 på morgonen och är ute tills 16-17:30. Dom går i stora hagar där dom kan springa och göra av med energi :) Vi rider ut dom mer än vad dom går i ridhuset, vilket bara stärker dom och får dom att må bra. Hästar skall vara i rörelse så mycket som möjligt. INTE stå i en box 18-20 timmar per dygn!!
Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är en form av djurplågeri, att stänga in hästen i en box 18-20 timmar av dygnets 24 timmar. Är skamligt att folk gör så, helt oacceptabelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar