Blogkeen

Sandras Värld Frossle.com Djur & husdjur bloggar

2 november 2012

Hästhållning!


I samband med att jag läste en artikel i tidningen ridsport om att Paul Schockemöhle blivit anmäld för vanvård av Totilas pga träningsmetoden rollkur, isolering från andra hästar och frånvaro av utevistelse kände jag för att skriva av mig lite om ämnet. För ovanstående saker är ju tragiskt nog något som är typiskt för de allra flesta som äger och sköter dyra tävlingshästar. 
Tyvärr skiljer sig ofta hästhållningen radikalt när det gäller tävlinghästar och hobbyhästar. Det handlar mångt och mycket om just pengar. Tävlingshästarn får knappt chansen att vara just hästar. De fråntas möjligheten till socialt samspel som är en naturlig insikt för dem. De får inte gå i hage osv, listan kan göras lång. Ju högre klasser de går och ju mer de är värda desto mer begränsas dem. Det är verkligen sorgligt eftersom hästarna inte tävlar för sin egen skull utan för våran skull.
Jag har självklart förstående att man är rädd om en häst som har ett högt pengavärde. Men jag kan inte förstår hur man kan avskärma dem från allt som skulle kunna orsaka skada minsta lilla skada. Jag tycker att vare sig en häst är värd hundra tusentals kronor eller bara tiotusen så ska den få gå ute i hage några timmar om dagen och helst med en kompis, hästar faktiskt är flockdjur. Jag tror att fler hästar skulle vara skadefri om de fick gå ute i stora hagar varje dagen med sällskap. Själva utevistelsen avdramatiseras och de får inte samma äckliga överskottsenergi som de inte vet vart de ska göra av. Skada sig kan alla hästar göra av misstag och även på andra ställen än i hagen! Kommer ni inte ihåg den där hingsten som bröt benet (på flera ställen har jag för mig?) när den blev longerad? (Då kan man fråga sig varför hästen var så exalterad över att få bli longerad? Kanske för att den inte får vara ute i hage och röra på sig i den utsträckningen som krävs?). Hur mycket bubbelplast vi än lindar dem i så finns alltid risken att de gör sig illa allvarligt. Fram tills den dagen kommer så kan de väl få vara hästar? Hur tänker ni kring utevistelse gällande både sporthästar och hobbyhästar?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar